تصفح

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ( 10 مرات ) كلمتان حبيبتان الى الرحمن وثقيلتان في الميزان



العودة   منتديات عالم الرومانسية > منتديات عامة > المنتدى العلمي - أبحاث علمية - بحوث علمية > عالم الحيوان والطيور

عالم الحيوان والطيور مواضيع ومعلومات عن عالم الحيوان والطيور صور وفيديو ومقالات ابحاث





البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب

pitbull الوحش الوفى جداااا هعرفكم شويه من صفاته اللى خلته من اقوى واشرس واوفى واحن الكلاب كلها مع بعض - طباعه حاده جدا.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 05-25-2010, 09:41 PM   #1 (permalink)
دموع الملائكة
أمير الرومانسية
صاروخ المنتدى
 
الصورة الرمزية دموع الملائكة
 

ADS
إرسال رسالة عبر MSN إلى دموع الملائكة إرسال رسالة عبر Yahoo إلى دموع الملائكة إرسال رسالة عبر Skype إلى دموع الملائكة
Cool البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب
















pitbull


الوحش الوفى جداااا


هعرفكم شويه من صفاته اللى خلته من اقوى واشرس واوفى واحن الكلاب كلها مع بعض



- طباعه حاده جدا.
البيت بول كلب طباعه حاده جدا، و يعني ساعة الهجوم بيهاجم بكل طاقته، وساعة اللعب بيلعب بكل طاقته، وبينقلب من مود الللعب مثلا لمود الهجوم في لحظة، ده غير انه بيرد الهجوم بأعنف ما يمكن، وحدة طباعة خلته من أشرس الكلاب لأنه بيستخدم كامل قوته في الهجوم وده بيخدم شراسته جدا.



2- عنده كبرياء شديد.
أكتر حاجة بتميز البيت بول كبريائه اللي دايما بيتفهم على انه غباء خصوصا لما بيختلط بحدة طباعه. البيت بول كلب عنده كبرياء شديد، ومش بيتقبل الهزار أو الاهانة ابدا، ده غير انه دايما بيصر يكون هو القائد، ودي أكتر مشكلة بتواجه المربين، وهو ازاي نخلي الكلب يسلم القياده لصاحبه من غير ما نهيت كرامته او نلغيها من شخصيته. ودي طبعا نقطه محتاجه نوع خاص من المعامله وهو اننا بندي الكلب وضعه و مركزه وفي نفس الوقت نحسسه ان زي ما هو له شخصية، القائد شخصيته اقوى منه وان هو لازم يطيع القائد لحبه فيه مش لمجرد الخضوع له. يعني مفتاح البيت بول في استغلال كبريائه وجعله هو المحرك للوفاء. بمعنى آخر يكون الكبرياء هو الدافع للوفاء لصاحبه وطاعته لان الطاعه بتعني تحقيق الوفاء و ده بيزود من كبرياء الكلب. اتمنى اكون قدرت اوصل المفهوم ده لانه معقد شويه.






3- عنده لا مبالاه ولا يهتم باي متغيرات بتحصل حواليه غير لما تكون كبيره
البيت بول من الكلاب اللي عندها ثقه كبيره في نفسها وده بيخلي عندها نوع من اللامبالاه، ومش مهتم باي حاجة تحصل حواليه طالما مش حاجة كبيره. يعني مثلا حاجة مكانها اتغير او صوت عالي حصل نلاقي الكلب مش مهتم بالصوره الكبيره، كل اللي بيحصل انه بيوجه اهتمامه ليها ويتابع من بعيد، ولو الامور اتطورت لشيء مقلق ساعتها يبتدي يتحرك وينفذ مش مجرد استطلاع. ودي نقطه من النقط اللي بتعمل مشاكل في حراسة البيت بول، لانه مش بيكتفي مثلا بالتهويش او النباح و الحاجات دي، لا ده على طول بيهاجم اي وضع غريب، يعني لو لص مثلا دخل مكان بيحرسه بيت بول الكلب لما بيدرك ان ده شيء غريب على طول بينفذ و يهاجم ويتعامل بأعنف ما يمكن بسبب حدة الطباع.



4- واثق من نفسه ومن قدراته لأبعد الحدود
كلب البيت بول من أكتر الكلاب ثقه في نفسها وقدراتها، وده لأنه مقتنع تماما ان مفيش كلب تاني اقوى منه، وعلشان كده نلاقي ان البيت بول مش بيهاجم ابدا أي كلب تاني غير لما ياخد الأمر، او الكلب التاني يبدأ الهجوم، وغالبا البيت بول بيهاجم بعد أول ضربه ومش بيكون هو البادئ. والثقه دي هي اللي اهلت البيت بول انه يكون من أقوى كلاب مصارعة الثيران، لانه مش بيهتم بحجم أو قوة الخصم لقته الشديده في قدراته وده بيخليه يهاجم أي خصم مهما كان بيستخدم من وسائل الارهاب المعروفه في عالم الحيوان.
وطبعا دي من الامور اللي خلت الناس تاخد انطباع سيء عن البيت بول بأنه كلب شرس ومش بيتفهم، وده غلط جدا لأن البيت بول مش بيخاف بس، وده اللي بيوحي بالشراسه الزايده.



5- وفي لصاحبه لأبعد الحدود.
البيت بول من اوفى الكلاب، وعامة مفيش كلب مش وفي، لكن وفاء البيت بول شديد جدا لصاحبه لدرجة انه بيستميت في القتال علشان صاحبه وبيضحي بنفسه علشانه ومستحيل ابدا يتراجع في قتال علشان صاحبه حتى لو الخصم كان اقوى منه و تمكن منه واصابه اصابات خطيره جدا. على عكس كلاب تانيه كتير اوي لما بتصاب بتتراجع وتعلن الاستسلام، لكن البيت بول بيشترك مع الدوجو و الرودفايلر في عدم الاستسلام مطلقا.




6- وطبعا كلب شرس لأبعد الحدود وشراته غالبا موجهه تجاه الحيوانات أكتر من البشر.


شراسة البيت بول طبعا مش محتاجه كلام، ومعروف عنه أنه من أشرس أنواع الكلاب، وشراسه البيت بول بتحركها اربع حاجات وهي "القوة الجسدية" و "الثقة" و "الحدة" و عامل فطري. وهنلاقي ان الاربع عوامل دول هم اللي بيرسموا شراسة البيت بول لان القوة الجسدية و حدة الطباع و وعدم التردد بتخلي عنده ثقه تامه في قدراته وبالاضافه لعامل الشراسه الفطري الزائد، كل دي حاجات بتدي البيت بول شراسه فوق الطبيعية، لكن ميزتها انها شراسه مميزة و موجهة وسهل التحكم فيها على عكس الشائع عنه. والتحكم في شراسه البيت بول بيكون بتعريفه من الصغر على كل ما هو عادي وكل ما هو غير عادي، علشان زي ما قلت في نقطة اللامبالاة اي شيء غير عادي البيت بول بيتحرك ضده بأعنف ما يمكن.






7- كلب جسور و مغامر ومبيفكرش في عواقب تصرفاته.


طبعا مش محتاجه كلام و الادله عليها كتير، البيت بول من أكتر الكلاب جسارة وعناد، فهو كلب مبيهموش اي حاجة وقلبه ميت ولما بيحط حاجة في دماغه لازم يوصل لها بجساره مش موجوده في اي نوع تاني من الكلاب باستثناء حاجات قليلة جدا زي البول تيرير و الدوجو أرجنتينو كمثال.






8- صموت وهادئ وغير محب للضوضاء.


البيت بول كلب هادئ جدا بطبعه، وغير محب للنباح بالمره حتى في اوقات الهجوم، ودايما نلاقي هجوم البيت بول بيتم بدون نباح، ولا حتى نباح تحذيري، انما بتكون مجرد زمجره. وفي اوقات الهدوء بنلاقي البيت بول بيحب الاستجمام وبيميل للهدوء التام، ولو صاحبه انشغل عنه بيفضل انه ينام جنبه عن انه يعمل اي حاجة يجذب بيها انتباهه. على عكس البوكسر مثلا. كلب البوكسر من الكلاب اللي لو صاحبها انشغل عنها تلاقيها بتعمل اي حاجة علشان تجذب انتباهه. ودي من النقط المميزه جدا و الجميله جدا في البيت بول، وكمان بتأهله انه يقضي فترات طويله بعيد عن صاحبه بدون مشاكل، وبيكون كل همه فيها انتظار صاحبه وبس بدون ما يعمل اي حاجة ممكن تتسبب في مضايقته.


البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب:921555ueznli6 sso:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب:921555uez nli6sso:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب:92155 5ueznli6sso:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب:9 21555ueznli6sso:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب:921555ueznli6ss o:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب

طبعا وبعد تحليل شخصية البيت بول نستخلص هذه النقط:


-1 من أقوى وافضل الكلاب التي يمكن استخدامها في الحراسه علشان بينته القوية جدا وامكانياته العاليه جدا في القتال، وكمان شجاعته المتناهيه و حدة طباعه بثقته بتأهله انه يكون حارس ممتاز، وخاصة في الحراسه الشخصية أو حراسة الاماكن المغلقة. وعامة البيت بول من أفضل الكلاب لحراسة المخازن و الأماكن المزدحمة، لانه بيقدر يتعامل بسهولة شديده مع العوائق لامكانيته الجسديه، وكمان كلب هادئ في هجومه وسريع التصرف.




2- سهل تربيته في المنازل بشرط ان يكون المربي على درايه تامة بشخصيته علشان يقدر يوظف امكانياته صح وميتعاملش معاه بصورة تؤدي لنتائج عكسية. وحجمه الصغير بيخليه سهل تربيته في البيت، وحبه الشديد للاطفال وحنيته عليهم بتأهله لانه يكون جليس اطفال ممتاز.




3- كلب محتاج معاملة غذائية ورياضيه خاصة جدا، وطبعا معامله نفسيه خاصة ومن شخص على دراية وخبرة.


4- تدريبه سهل جدا بشرط معرفة كيفية التعامل معاه.



5- ممتاز في الحراسه كلب حراسه من الدرجه الأولى


6-كما تم أستخدامه لعمليات الأنقاذ


7-غير مناسب لأعمال الرعى

اتمنا ان تكون المعلومات دي مفيدة لكم
البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابais y55:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب: Daisy55:البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلابالبيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب



البيتبول الوحش الوفي !! - معلومات هامة عن أشرس الكلاب






دموع الملائكة غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 05-26-2010, 05:26 AM   #2 (permalink)
بحرجديد
مشرف التاريخ والحضاره - أمير الأبداع - مشرف الشهر المميز
ربي ارحم أبي واحفظ أمي
 
الصورة الرمزية بحرجديد
يسلموووو على الطرح المميز!
وربي يعطيك العاقيه!
بحرجديد غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 10-27-2010, 06:53 AM   #3 (permalink)
روانة
مشرفة الشريعة والحياة - ماسة المنتدى
غريبة من دون الناس
 
الصورة الرمزية روانة
يعطيك الف عافية يارب

لاعدمنا جديد طرحك القيك

سلمت يمناك على الجهد

ودي واكليل وردي لشخصك
روانة غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 11-05-2010, 08:56 PM   #4 (permalink)
ܔْށالوعـد الأخـيرܔْށ
أمير الرومانسية
•°O خـبـيـرة بـرامـج O.•
 
الصورة الرمزية ܔْށالوعـد الأخـيرܔْށ
 
طرح مميز!
يعطيك الف عافية يارب
ܔْށالوعـد الأخـيرܔْށ غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 11-14-2010, 03:42 PM   #5 (permalink)
ريومه النعومه
أمير الرومانسية
اللهم بلغنا رمضان ♥
 
الصورة الرمزية ريومه النعومه
 
مشكور والله يعطيك العافيه
ريومه النعومه غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 11-14-2010, 03:49 PM   #6 (permalink)
هنوف الشمال
أمير الرومانسية
((همــس الــورد))
 
الصورة الرمزية هنوف الشمال
 
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه ع المعلوهـــــــ
هنوف الشمال غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 11-17-2010, 03:41 AM   #7 (permalink)
جروح الرحيل
عضو مميز - مرآسلة القسم الإخبآري
إحـسـاس عـــالــي
 
الصورة الرمزية جروح الرحيل
 
الف شكرررررررررررررررر
جروح الرحيل غير متصل   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
معلومات فضائية هامة - معلومات عن الكون مفيدة دموع الملائكة عالم البحار و النبات وعلم الفضاء والفلك 11 08-11-2011 10:16 AM
معلومات تاريخية هامة ومفيدة - معلومات تاريخية عامة دموع الملائكة التاريخ والحضارة القديمة والتراث 3 06-19-2010 12:49 AM
معلومات اولية واساسية لكلاب البيتبول دموع الملائكة عالم الحيوان والطيور 1 05-18-2010 12:39 AM
كلاب البيتبول - فئة الكلاب الشرسة دموع الملائكة عالم الحيوان والطيور 2 05-01-2010 05:51 AM
معلومات هامة لكل مسلم خوخه2010 مواضيع اسلامية - الشريعة و الحياه 5 10-27-2009 04:04 PM


الساعة الآن 04:52 PM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd diamond

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0